Ofte stillede spørgsmål

Brug for flere detaljer?
Find svar på dine spørgsmål her.

Herunder kan du finde svar på de mest typiske spørgsmål, inddelt i fire FAQ kategorier: generelt, musik & lyd, video og webdesign. I de tre produktkategorier kan du også finde link til en trin-for-trin guide, der beskriver hele processen fra bestilling til levering. Priseksempler på de enkelte ydelser kan findes på de respektive sider for musik, video og webdesign.

Generelt

Gå til faq: musik & lyd · video · webdesign

  • Du bestiller mine ydelser ved at udfylde en booking-formular her på hjemmesiden.

    Gå til kontakt og vælg foretag en bestilling. Herefter vælger du om du ønsker at bestille musik, video eller webdesign (bemærk: hvis du ønsker at bestille flere ydelser, skal du udfylde én bestillingsformular for hver ydelse du ønsker).

    Jeg vender retur på din bestilling i løbet af kort tid med udspecificering af pris og bekræftelse på startdato. Når du har godkendt tilbuddet, sender jeg en faktura på dit opstartsgebyr (25% af din samlede faktura). Når du har foretaget betalingen, er vores aftale endeligt indgået.

  • Faktura udsendes via e-mail eller EAN-nummer og betales med overførsel til bankkonto. Der er 8 dage betalingsfrist. Du bedes påføre fakturanummeret på din overførsel. Der er ikke mulighed for at betale med kreditkort eller MobilePay.

    Se vores handelsbetingelser for yderligere informationer.

  • Ja! Du eller din virksomhed ejer brugsretten til de produkter, du bestiller hos Bona Fide Multimedia.

    Du har fuld kontrol over og adgang produktet, når først det er købt og betalt, og du kan i princippet gøre med det, hvad du vil. Du har ret til at publishere produktet på den eller de platforme, du måtte ønske, og det gælder uanset om dit produkt er musik, video eller webdesign. Dog skal du være opmærksom på normer for kreditering samt kunstneriske rettigheder – særligt for brug af musik – i det offentlige rum.

    Læs mere i de respektive afsnit og find yderligere oplysninger på siden handelsbetingelser.

  • Der er ingen formelle regler for eller krav til kreditering; så det er en konkret vurderingssag for dig som ejer af produktet. Som udgangspunkt er det comme il faut og god stil at kreditere ophavspersonen (komponisten/videoproducenten/webdesigneren), der hvor det er relevant og passende. Musik, video og webdesign er i praksis defineret af forskellige normer for kreditering, og jeg vil herunder kort skitsere, hvordan jeg som producent/leverandør forholder mig.

    Webdesign
    Du har betalt for din hjemmeside, og det er helt op til dig om du oplyser andre om, hvem der har lavet den! I bunden af din hjemmeside, skriver jeg typisk “(årstal) © din virksomhed”. Jeg krediterer ikke Bona Fide Multimedia som webdesigner på din hjemmeside, med mindre vi udtrykkeligt har en gensidig aftale derom; men det kan godt, være jeg praler af den på min egen hjemmeside:)

    Video
    Du har betalt for din video, og det er helt op til dig om du oplyser andre om, hvem der har lavet den. Dog, hvis der planlægges kreditering til slut i videoen – fx. tak til medvirkende, producent, lyddesign eller lignende – vil det typisk være passende og forventeligt også at kreditere videoproduktion. Hvis der ikke indgår kreditering i selve videoen, vil samme principper være gældende, hvis kreditering skrives i tekstfelt på fx. youtube, vimeo eller lignende distributionskanal. Benyt tekst: “Videoproduktion: Bona Fide Multimedia”.

    Musik & lyd
    Du har betalt for din musikproduktion, og det er helt op til dig om du oplyser andre om, hvem der har lavet den. Dog, ligesom med video er det comme il faut at kreditere ophavspersoner/producere/medvirkende musikere og lignende, hvis der i øvrigt fremgår kreditering. Hvilken konkret tekst, der benyttes, aftales i hvert enkelt tilfælde i forbindelse med overdragelse af produktet, men som udgangspunkt er “Musikproduktion: Bona Fide Multimedia” typisk dækkende.

    For regler om brug af musik i det offentlige rum, se også afsnittet om kunstneriske rettigheder.

  • De kunstneriske rettigheder tilhører den, der er ophavsperson til produktet, dvs. har skrevet/designet/produceret det. Hvis du bestiller et multimedia produkt hos Bona Fide Multimedia, vil det således være Bona Fide Multimedia, der er indehaver af de kunstneriske rettigheder.

    De kunstneriske rettigheder er beskyttet af ophavsretsloven, de er ikke til forhandling og kan ikke overdrages til andre. I praksis betyder det, at andre ikke må tage æren for det kunstneriske arbejde, der er udført i forbindelse med udfærdigelse af produktet – fx. design, komposition eller anden kreativ produktion.

    Brug af musik i det offentlige rum
    I forbindelse med brug af musik i det offentlige rum, gælder særlige regler. Reglerne forvaltes af forvaltningsselskabet KODA, der sikrer musikere og kunstnere betaling, når deres værker bruges i det offentlige rum, fx. til koncerter, festivaler eller i radio/tv. Bemærk, at reglerne kun gælder brug i det offentlige rum. I tilfælde, hvor din musik- eller lydproduktion udelukkende benyttes privat, individuelt eller i lukkede fora, fx. firmaarrangementer, interne medier mm, er reglerne ikke gældende.

    Du kan læse mere om, i hvilke situationer, du er forpligtet til at betale afgift til kunstneriske rettigheder på KODA’s hjemmeside. Det er som udgangspunkt dit ansvar at overholde gældende regler og love.

  • For mig er “et godt match”, at vi deler en fælles forståelse af begreber som æstetik, værdier og kvalitet. Hvis vores samarbejde skal blive en succes, er det en forudsætning at vi har et fælles ståsted for at nå i mål:

    Æstetik & stil
    Alle designere og kunstnere har en æstetik, det gælder også mig. Selvom jeg elsker at blive inspireret og udfordret æstetisk, så fungerer det bedst, hvis du kan lide mit udgangspunkt. Du kan finde eksempler på mine tidligere produktioner på de respektive sider musik, featured film og webdesign cases. (Hvis du ønsker dig en musik, video eller webdesign, der lyder eller ser markant anderledes ud end det jeg normalt laver, så er det i bund og grund bedre at få en anden til at lave det!)

    Værdifællesskab
    Jeg ønsker at arbejde sammen med mennesker, der er passionerede omkring det, de laver og brænder for at gøre en positiv forskel, både for deres kunder og for verden generelt. Din branche og faglige udgangspunkt er underordnet, men der skal være ild i dine øjne og patos i din stemme, når du fortæller om dit spændende foretagende. (Hvis du sælger sand i Sahara, dækningsløse forsikringer eller et gammelt lager af brunkul, så er sandsynligheden for, at vi er et godt match ikke særlig stor…)

    Krav til kvalitet og proces
    Jeg er optaget af at gøre ting rigtigt, og jeg gør mit bedste for at levere til tiden og i den bedst mulige kvalitet. Det betyder, at jeg sætter tid af til alle dele af processen i vores samarbejde og aldrig haster noget igennem. Du kan finde priser på de respektive sider, musik, video og webdesign, og finde information om min aktuelle tilgængelighed her. (Hvis du kun er optaget af at få leveret dit produkt hurtigt og billigt, så er jeg ikke den rette multimediedesigner for dig. )

Musik & lyd

Gå til faq: video · webdesign · generelt 
Guide til processen: musikproduktion trin for trin

  • Det er svært at svare entydigt på, da det afhænger af hvor omfattende produktionen skal være. Alle musik- og lydproduktioner er forskellige, så jeg sender altid et skræddersyet tilbud, når jeg kender detaljerne i og omfanget af dit projekt. Tilbuddet er helt uforpligtende – og kun hvis du godkender det, har vi en forpligtende samarbejde.

    På siden musik kan du finde priseksempler på forskellige musik- og lydproduktioner, der kan give dig en idé om prislejet. 

  • Leveringstiden på din musik- eller lydproduktion afhænger af produktionens omfang og hvor meget forberedelse og planlægning produktionen kræver.

    Original sang, jingle mm.
    Hvis det skal gå rigtigt stærkt kan en sang i princippet produceres på ca. 24 timer. Men under normale omstændigheder, skal du regne med, at der typisk går 1-2 uger, fra dit projekt opstartes til du har den færdige master i hånden. Det giver ro til at planlægge produktionsfasen og mulighed for “at sove” på resultatet og foretage rettelser inden endelig levering.

    Større produktioner
    Hvis du bestiller et større værk – fx. en lydbog eller underlægningsmusik til en film -, eller en produktion, hvor der er brug for mange eksterne leverandører, musikere og bidragydere – vil produktionstiden være længere end normalt. Beregn ca. 4-6 uger til større produktioner.

    Når jeg kender essensen og omfanget af dit projekt, vil jeg i forbindelse med fremsendelse af tilbud estimere en realistisk tidsplan og dato for levering.

  • Mit musikstudie er bygget op som en ”one-man-workstation” med plads til en-to musikere ad gangen. Studiet er udstyret med hi-end instrumenter, mikrofoner og udstyr, er enkelt og effektivt og dækker fint behovet i de fleste musik- og lydproduktioner jeg laver. Når der er behov for større faciliteter – fx indspilning af større ensembler og orkestre – lejer jeg mig ind i større studiefaciliteter på dagsbasis.

  • Jeg er multiinstrumental, spiller selv de fleste tangent- percussion- og strengeinstrumenter og bidrager også gerne med (kor-)vokaler. Er der brug for særlige instrumenter – fx blæsere, strygere, lead-sangere eller kor -, har jeg et stort netværk af professionelle musikere og sangere, der altid står klar til at levere varen.

  • Jeg løser opgaver inden for en bred vifte af musikalske genrer – fra rock til r&b, klassisk til country og folk til funk. Jeg har en alsidig musikalsk baggrund og et godt kendskab til genrernes forskellige karakteristika, så jeg byder enhver opgave velkommen. Mine særlige styrker ligger inden for populærmusikalske genrer – pop, rock, RnB, singer-songwriter o.a. -, og jeg trives godt i en skøn blanding mellem akustiske (”håndspillede”) produktioner og elektroniske tracks.

  • Ja. Jeg har lavet musik til flere teaterforestillinger og film, og det er altid rigtig sjove og spændende opgaver. Foretag en bestilling, hvor du beskriver dine behov og ønsker til stil. Så vender jeg retur med et tilbud til dig.

  • Det overordnede mål i et godt mix, er at skabe en så behagelig lytteoplevelse som muligt. Hvert enkelt lydspor i produktionen behandles både individuelt (fx EQ og kompression) og i forhold til de resterende spor i produktionen (fx panorering og volume). På den måde sikres det, at der er plads til alle de musikalske elementer i det samlede frekvensspekter og stereobillede. Undervejs tilføjes også effekter – fx rumklang, delays og harmonics – der skaber dybde, dynamik og kant i musikken. Jeg leverer mix inden for de fleste musikgenrer, og du har altid mulighed for at komme med ønsker til rettelser inden det endelige mix godkendes.

  • Mastering er lydbehandling af det endelige stereomix og udgør det sidste trin inden en musikproduktion er færdig og klar til udgivelse. I mastering-fasen foretages subtile justeringer med EQ og kompression, der sikrer at alle frekvenser i mixet harmonerer og at sangens niveau er jævnt fra start til slut.

    En god master lyder harmonisk og afbalanceret – hvad enten den afspilles på køkkenradioen, på HIFI-anlægget eller gennem dine høretelefoner.

    Mastering-fasen skal aldrig undervurderes, da den ofte bidrager med de sidste 10-15%, der får din musikproduktion til at lyde professionel og matcher andre hits på radioen.

  • Ja, det kan jeg godt. Men det er typisk en dyr løsning at få produceret ny original musik, hvis det primære formål med musikken er at skabe stemning i baggrunden. Der findes en lang række online lydbiblioteker – fx premiumbeat.com eller epidemicsound.com -, hvor du mod betaling kan få licens til udvalgte musikstykker. Du kan søge blandt mange forskellige stilarter og lytte til musikken inden du vælger, så det er en nem adgang til licenseret baggrundsmusik.

Video

  • Det er svært at svare entydigt på, da det afhænger af hvor omfattende produktionen skal være. I de fleste opgaver arbejder jeg på timebetaling – jeg tager 600,- i timen ex. moms -, da det ofte er det billigste og mest fleksible for dig som kunde; men hvis du ønsker det, afgiver jeg også gerne et fast tilbud, når jeg kender projektet lidt bedre. Send mig en beskrivelse af dit projekt og dine ønsker i formularen og gerne så specifikt som muligt. Så vender jeg tilbage med et overslag – helt uforpligtende, naturligvis.

  • Leveringstiden på din video- eller filmproduktion afhænger af produktionens omfang og hvor meget forberedelse og planlægning produktionen kræver.

    En simpel produktion af kortere varighed – fx en promotion video til sociale medier – kan i princippet godt produceres på et par dage. Men jeg anbefaler, at der – hvis det er muligt – afsættes 5-6 uger til projektet. Det giver den fornødne tid til at få lavet et godt storyboard, planlægge produktionen, skyde videooptagelserne, klippe filmen og klargøre videoen til udgivelse.

    Når jeg kender essensen og omfanget af dit projekt, vil jeg i forbindelse med fremsendelse af tilbud estimere en realistisk tidsplan og dato for levering.

  • En god videoproduktion er først og fremmest kendetegnet af en grundig forberedelse. Jo bedre billede man har af det endelige slutresultat inden man går i gang, jo bedre kan processen planlægges og effektiviseres – og det kan spare mange timer i den sidste ende.

    Filmens historie og budskab skal være på plads, og man skal have gjort sig overvejelser om, hvilken stil videoen skal have – alt fra klippestil og -tempo, filmformat, colorgrading, lydside og tekst-layers – og hvordan man bedst rammer den tiltænkte målgruppe. Det håndværksmæssige – nemlig gode motiver, skarpe billeder, dybde og flow – er selvfølgelig en forudsætning for filmens endelige kvalitet, men det er budskabet og den gode historie, der i sidste ende sikrer filmen succes hos publikum.

  • Colorgrading – der bl.a. indebærer justering af farver, lys og kontrastforhold – kan skabe et mere sammenhængende og glidende flow mellem de enkelte klip i din film. Du kan også bruge colorgrading kunstnerisk til skabe et særligt æstetisk look, fx ved at tone filmens farver i kolde eller varme nuancer, gråtoner eller sepia eller ved at lægge forskellige farvefiltre på filmen. Postproduktionen af din film kan løfte kvaliteten og det samlede udtryk, så den fremstår professionel og flot.

  • Jeg filmer som udgangspunkt alle projekter i 4K Ultra HD (også selvom den endelige film renderes og leveres i full HD). Det giver øget billedkvalitet og skarphed i optagelsen og flere muligheder for at beskære billedet under klipning af filmen.

  • Ja, det gør jeg. Jeg har en letvægtsdrone, der optager i 4K kvalitet og kan flyve både indendørs og udendørs. Jeg kan også skaffe større og tungere droner, hvis der er behov for det.

Webdesign

Gå til faq: generelt · musik & lyd · video
Guide til processen: webdesign trin for trin

  • Jeg tilbyder i øjeblikket to forskellige pakker, henholdsvis Website @ 19.995,- og One Page @ 12.995,-. Prisen er ex. moms. Du kan læse mere om pakkernes indhold på siden webdesign, hvor du også kan finde information om tilkøb af ekstra ydelser, serviceaftaler og klippekortsløsninger.

    Pakkepriserne er betinget af, at jeg har alt indhold – billeder, video, grafik, tekst, logo mm. – til rådighed på startdatoen for dit projekt. (Se ‘Hvad skal jeg bidrage med for at du kan gå i gang med hjemmesiden?‘). Hvis du har brug for hjælp til at producere indhold, kan jeg naturligvis godt hjælpe dig med det – læs mere under pakketilføjelser.

  • Leveringstiden på din hjemmeside afhænger af omfanget (antallet af undersider) og behovet for forudgående produktion af indholdselementer – herunder tekst, billeder og grafik. Hvis du leverer alt indhold inden projektopstart kan du forvente en leveringstid på ca. 4-6 uger for Website og 3-4 uger på One-Page.

  • Nej, jeg designer kun hjemmesider fra bunden.

    Hvis du allerede er kunde, og jeg har designet din nuværende hjemmeside, tilbyder jeg klippekort og serviceaftale til opdateringer.  Klippekortet kan benyttes til at få udvidet, re-designet eller videreudviklet din hjemmeside og gælder kun eksisterende hjemmesidekunder.

  • Ja, både tekst, billeder og videoer kan genbruges i produktionen af en ny hjemmeside.

    Jeg anbefaler dog altid, at du laver en kritisk gennemgang af dit indhold – såvel som sidens opbygning -, så du sikrer, at alt indhold er relevant og up-to-date. Jeg hjælper dig gerne med at få lavet en god struktur på din side, så den afspejler dine brugeres behov og skaber en hensigtsmæssig kunderejse.

  • Ja, jeg kan både tage billeder og producere video til din hjemmeside. Du kan tilvælge det som en ekstra ydelse i formularen, når du bestiller din nye hjemmeside.

  • Inden jeg kan gå i gang med at designe en ny hjemmeside til dig, skal du levere det færdige indhold, herunder:

    • Oversigt over sitemap (forside + undersider med headlines)
    • Gennemarbejdet tekst til alle undersider og indlæg
    • Billeder/grafik (evt. video) i høj opløsning og kunstnerisk kvalitet

    Når vi indgår aftale om samarbejde, vil du modtage en komplet liste med deadline for levering. Hvis du har brug for hjælp til at producere (nyt) indhold, kan jeg sagtens hjælpe dig med det – men bemærk venligst, at det indgår ikke som en del af grundprisen for hjemmesiden. Du kan finde priser på ekstra ydelser og content creation her. Du er naturligvis også velkommen til at finde eksterne leverandører af indhold, hvis du foretrækker det.

    Jeg forholder mig retten til at afvise indhold, der ikke lever op til en rimelig standard (kunstnerisk, teknisk og litterært niveau), da det ultimativt vil betyde, at jeg ikke kan levere et resultat, der lever op til mine vanlige standard.

  • Så snart du er officielt booket ind, opretter jeg en delt mappe på en online server – vores fælles workspace. Her kan du uploade de informationer, filer og billeder jeg har brug for i løbet af processen. Det er også her jeg vil dele mit designarbejde – herunder designguides mm -, så du kan følge med i processen og holde styr på dit projekt.

    Den delte mappe er tilgængelig i hele processen.

  • Jeg programmerer alle hjemmesider i WordPress®. WordPress er et gratis, open-source content management system, der egner sig til mange typer af hjemmesider – fra digitale visitkort og simple blogs til komplekse virksomhedssider og store internetportaler. Systemet udvikles og opdateres løbende af dusinvis af programmører verden over og gengives ensartet og problemløst i alle typer af browsere.

  • Responsivt Design sikrer, at din hjemmeside ser godt ud, hvad enten man tilgår den på en computer/pc, en tablet eller en smartphone. Designet “responderer” så at sige på den skærmopløsning som sidens bruger benytter. Da skærmstørrelserne varierer på de forskellige enheder, lægger indholdet sig forskelligt afhængigt af brugerens device. Det sikrer, at hjemmesiden altid er læsbar og optimeret til alle typer af enheder. Det kan være nødvendigt at tilpasse dele af din side manuelt, så du som afsender bevidst foretager valg om, hvordan brugeren skal se siden.

Klinikken holder ferielukket

Bemærk venligst, at klinikken holder ferielukket fra 8. januar – 20. januar 2024, begge dage inkl. Henvendelser vil blive besvaret umiddelbart herefter.

Kærlig hilsen Lisbeth