Hvad koster en ny hjemmeside: 7 faktorer der påvirker prisen

Hvad koster en ny hjemmeside? Det er nogenlunde lige så svært og abstrakt at definere som prisen på en ny bolig. For hvilken bolig er der tale om? Er det en 1v’er i Valby eller en Strandvejsvilla i Vedbæk?

Ligesom omfang, arkitektur, materialer, design og interiør er definerende for prisen på en bolig, ligeså er det gældende for hjemmesider. De fås i mange forskellige størrelser, kvaliteter og prislejer. I denne artikel vil jeg forsøge at give dig et overblik over, hvad der påvirker prisen på en ny hjemmeside og et par guidelines til forventelige og rimelige priser for forskellige typer af hjemmesider. Jeg vil også afslutningsvis give dig et par fifs til, hvad du skal være opmærksomhed på, hvis du har indledt jagten i det store online wild west for hjemmesider.

Undervejs i artiklen, berører jeg følgende overskrifter:

  • Hvad påvirker prisen på en hjemmeside?
  • Hvad er en rimelig pris for en hjemmeside?
  • Hvilket webhotel skal jeg vælge?
  • Hvordan undgår jeg at blive snydt, når jeg bestiller en ny hjemmeside?

Dyk ned i teksten. Jeg håber du kommer opløftet herfra.

Hvad påvirker prisen på en hjemmeside?

Prisen på en hjemmeside afhænger af en række forskellige faktorer. I de følgende afsnit vil jeg gennemgå de syv mest almindelige faktorer: formål, omfang, funktionalitet og æstetik. Jeg vil også kigge lidt på andre faktorer, der kan påvirke prisen, om end i mindre grad.

1. Hjemmesidens formål

Den vigtigste opgave inden du bestiller en ny hjemmeside, er at blive bevidst om dine behov. Hvad er formålet med hjemmesiden og hvad skal den gøre for dig? Du behøver ikke kende alle de tekniske detaljer – webdesigneren skal nok hjælpe dig på vej med sin faglighed -, men det har stor værdi i opstarten af processen. at have en god idé om de overordnede rammer.

Ved at afklare dine behov og hjemmesidens formål fra starten, kan du finde den mest passende og økonomisk fordelagtige løsning for din virksomhed. Du kan bruge min guide 10 trin du bør overveje inden du bestiller en ny hjemmeside som forberedelse på denne proces.

Hjemmesidens formål er også med til at indkredse, hvem du skal hyre til at hjælpe dig med at få den produceret. Hvor en uerfaren IT-studerende relativt hurtigt kan hjælpe dig med et digitalt visitkort – ja, måske har du endda selv mod på opgaven – så vil en mere avanceret webshop med ordrehåndtering og betalingsløsning kræve en mere erfaren webdesigner eller webbureau.

Når du har defineret de overordnede rammer og formålet, har du det perfekte oplæg til din(e) valgte webdesigner(e). Det er på baggrund af dette oplæg, at du skal have et tilbud på en ny hjemmeside. Du har en naturlig interesse i at holde prisen på et fornuftigt leje, så sørg for at indhente et tilbud, der afspejler dine behov – hverken mere eller mindre! (Du kan altid udvide din hjemmeside med ny funktionalitet, hvis behovet skulle opstå; men der er ingen grund til at betale for funktionalitet, som du i bund og grund ikke har brug for…)

2. Hjemmesidens omfang

I direkte forlængelse af hjemmesidens formål, kommer hjemmesidens omfang. Det kommer nok ikke bag på dig, at en simpel hjemmeside med få sider er billigere end en mere avanceret hjemmeside med specielle funktioner og mange undersider. Det siger næsten sig selv, for hver side skal designes individuelt og den tid skal din webdesigner betales for.

Hjemmesidens vigtigste sider – også kaldet ”hjørnestensindhold” – tager ofte længst tid at designe, da disse sider udgør rygraden i din hjemmeside og tegner profilen af din virksomhed eller dit brand over for kunderne. Hjørnestensindhold er typisk sider som fx forsiden, produktsiden, om-siden og kontaktsiden – undersider du helt sikkert kan genkende fra mange hjemmesider. Det er særligt vigtigt, at disse sider fremstår unikke, lækre og brugervenlige. Med det sagt, så kræver alle sider en vis portion opmærksomhed, hvis de skal laves ordentligt – så en hjemmeside med 100 undersider tager længere tid end en med 5 undersider, og er således også dyrere at producere.

Hvis du blot er på udkig efter et simpelt online visitkort, så er en one-page hjemmeside måske alt hvad du har brug for. En one-page hjemmeside er smart og enkel og kan præsentere dit brand på en lækker og overskuelig måde. Men vær opmærksom på, at der er visse begrænsninger i forhold til SEO (søgemaskine-optimering), så hvis du har flere budskaber eller produkter du ønsker at sælge til din besøgende, kan det ofte anbefales at oprette en landing-page til hvert produkt.

3. Hjemmesidens funktionalitet

Hjemmesidens funktionalitet dækker over, hvor godt siden fungerer rent teknisk, og hvor let det er for målgruppen at navigere rundt. Det omfatter også over de scripts, der afvikler tekniske features og processer på hjemmesiden: Det kan være alt lige fra simple kontaktformularer til medlemsadministration, bookingsystemer, eventkalendere og webshops i den mere avancerede ende af skalaen.

Jo mere avanceret funktionalitet, der er behov for, jo højere vil prisen for din hjemmeside ofte blive. Hvis du blot skal formidle information – tekst, billeder og video – er det med andre ord billigere, end hvis du også har brug for en fancy webshop eller et avanceret bookingsystem. Af hensyn til prisen, er der altså ingen grund til at gøre din hjemmeside mere kompliceret end den behøver at være; omvendt kan den helt rigtige tekniske funktion på din hjemmeside ”automatisere” vigtige processer, der ellers ville kræve en manuel indsats, og i sådanne tilfælde, vil din investering hurtigt være tjent hjem. Det må i hvert enkelt tilfælde afvejes om funktionens værdi står mål med investeringen.

4. Hjemmesidens æstetik

Hjemmesidens æstetik udgør – sammen med hjemmesidens funktionalitet – den samlede  brugeroplevelse for kunden. Hjemmesidens æstetik omfatter designelementer – fx skrifttyper, farver, grafik og billeder -, men dækker også over tomt space (”luft” mellem elementerne), animationer, transitions, visuelle effekter og den strukturelle inddeling af tekst og billeder.

Hjemmesidens æstetik er kernen i brugerens oplevelse, og i min optik noget af det allervigtigste at prioritere, hvis du ønsker at skærpe din visuelle identitet og sikre et personligt udtryk på hjemmesiden. Det er her du skiller dig ud, styrker din brandingværdi og lægger afstand til dine konkurrenter.

Når jeg nævner æstetikken i forbindelse med prisen på en hjemmeside, så skyldes det naturligvis, at en gennemarbejdet æstetik ikke er gratis. Det koster penge, hvis du skal have en webdesigner eller grafiker til at designe et nyt logo (eller re-designe det gamle), redigere billeder og video, udarbejde moodboards, designskabeloner, mock-ups, grafiske elementer og video baggrunde – for bare at nævne nogle grafiske discipliner. Men ofte vil pengene være givet godt ud, for værdien af et lækkert hjemmesidedesign, der appellerer til dine kunder, er enorm høj. Godt design og gennemført æstetik kan være den afgørende faktor, der konverterer tilfældige internetsurfere til loyale kunder.

 

5. Andre produktionsudgifter

Tidspres og hurtighed
Andre årsager, der kan påvirke prisen, kan være tidsrammen som hjemmesiden skal produceres i, dvs. hvor hurtigt den skal være færdig. Hvis du har meget travlt med at få den færdig, vil det typisk blive dyrere end hvis du har god tid.

Betalt eller gratis CMS (Content Management System)
De fleste . Jeg designer kun hjemmesider i WordPress. Det er gratis og der er hundredvis af programmører verden over, der udvikler nye plugins til systemet og opdaterer systemet løbende. (Hvis det er godt nok til Rolling Stones, Bruce Springsteen og Sheryl Crow, så er det godt nok til mig )

WordPress tema og plugins
Den skabelon, du programmerer og designer din WordPress hjemmeside i, kaldes et tema (theme). Du kan godt finde gratis WordPress temaer, men min erfaring er, at de bedste og mest versatile temaer, koster et mindre beløb. Det skyldes, at de professionelle firmaer, der udvikler temaerne, bruger lang tid på at producere dem og – ikke mindst – også er klar til at vedligere og opdatere dem løbende. Det er helt essentielt, at dit WP tema bliver løbende opdateret af sikkerhedsmæssige grunde. Derfor er det en god idé at vælge et professionelt udviklet tema. Prisen ligger typisk mellem 30-70$ (200-500 dkr.) og er en engangsbetaling.

 

Du kan også komme ud for at skulle betale for plugins på hjemmesiden, fx SEO plugins, eller særlig funktionalitet. Nogle betalingsplugins betales up front med et mindre engangsbeløb, mens andre kræver, at man tegner et abonnement.

 

…..

Der er helt sikkert andre småting, du vil opleve, koster penge i forbindelse med produktion af en ny hjemmeside – så jeg skal skynde mig at sige, at du ikke må klynge mig op, hvis der er ting, jeg har glemt. Men i grove træk, tænker jeg, at de ovenstående punkter dækker de overordnede faktorer.

Tillid mig at opsummere: Hvad påvirker prisen på en hjemmeside? I relation til selve produktionen – design af hjemmesiden – vil følgende faktorer påvirke prisen:

  • Hjemmesidens formål: Hvad har du brug for hjemmesiden kan/skal?
  • Hjemmesidens omfang: Antallet af sider, indlæg og
  • Hjemmesidens funktionalitet: Avancerede funktioner, kodning, customization
  • Hjemmesidens æstetik: Design, layout og grafisk arbejde
  • Andre årsager: Tidspres, udgifter til CMS, temaer og plugins

Hvad er en rimelig pris for en hjemmeside?

Prisen på en WordPress hjemmeside varierer afhængigt af kompleksitet, design og funktionalitet. Er det en simpel hjemmeside med få funktioner og lille kompleksitet starter prisen typisk mellem 5.000 kr og 15.000 kr.

Hvilket webhotel skal jeg vælge?

Udgifterne til en ny hjemmeside stopper desværre ikke i det øjeblik din dugfriske hjemmeside er leveret fra webdesigneren. Det koster penge at have hjemmesiden hostet online, og et webhotel koster alt fra 10 kr. til flere hundrede kroner om måneden – afhængig af webhotellets kapacitet, funktioner og services.

Vælg et dansk webhotel

Mit bedste råd er at vælge en webhosting virksomhed, der har et dansk-registreret CVR nummer og er underlagt dansk lovgivning. Selvom mange firmaer verden over leverer fine og billige hostingydelser og -produkter, så er der stor forskel på kundens rettigheder og sikkerhed. Det er noget nær umuligt at have det fulde overbliv over andre landes juridiske regler (og jeg ved af egen erfaring, at man hurtig kan blive fanget i bureaukratiske regler, der kan koste mange penge, hårde forhandlinger eller lang tid at komme ud af…)

Fokus på stabilitet, funktionalitet og pris

Som freelance webdesigner bliver jeg ofte bedt om at vælge og oprette webhotel for mine kunder. Det betyder, at 4 ud af 5 hjemmesider jeg designer, bliver hostet hos én af de hosting-udbydere, jeg har tillid til. Mit fokus ligger på høj driftsstabilitet og sikkerhed, et brugervenligt og funktionelt kontrolpanel og en god og tilgængelig kundeservice. Personligt benytter jeg ofte one.com, men udbydere som simply.com, dandomain.dk og nordicway.dk kan også varmt anbefales. Udbydernes funktioner og pakkepriser varierer lidt, så tjek dem ud for at se, hvilken udbyder, der bedst matcher dine behov.

Du kan finde test og anmeldelse af danske webhoteller på https://bredbånd.dk/webhoteller/

Bemærk: Udover udgifter til webhotel, skal der også betales en årlig domæneafgift (til punktum.dk, hvis dit domæne er .dk eller via din hostingudbyder til mere internationale standarder, fx .com)

Hvordan undgår jeg at blive snydt, når jeg bestiller en ny hjemmeside?

Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det typisk også!
En såkaldt ”full-size skræddersyet hjemmeside” til 5.000 kr. dækker typisk over en samlebåndsfremstillet hjemmeside-skabelon, hvor du a) ikke har fuld kontrol over sidens hosting og b) hvor der er brugt et absolut minimum af tid på at gøre din hjemmeside unik og personlig. Med en standard designer/programmør timepris på ca. 1.000 kr., er det nemt at regne ud, at det såkaldt ”skræddersyede” ligger på et meget lille sted.

Webbureauer, der sælger hjemmesider til de priser, ønsker typisk at binde dig til en dyr hostingløsning, leje af cms-platform eller et vedligeholdelsesabonnement. Det sker ud fra devisen om, at ”tjener man ikke penge på den ene ydelse (design & programmering), skal pengene ind på en anden ydelse (hosting & vedligeholdelse). Vær i hvert fald opmærksom på de praktiske og rammer og læs alt det med småt, inden du indgår aftalen. Ellers kan det hurtigt blive en dyr og besværlig affære.

Bottom line: Du får i hvert fald ikke en hjemmeside, der fremstår unik i forhold til dine konkurrenter og der er ikke gjort noget ud af at tilpasse.

Del artiklen

1600 898 Bona Fide Multimedia

Klinikken holder ferielukket

Bemærk venligst, at klinikken holder ferielukket fra 8. januar – 20. januar 2024, begge dage inkl. Henvendelser vil blive besvaret umiddelbart herefter.

Kærlig hilsen Lisbeth

claus frovin portræt

Claus Frovin

Bona Fide Multimedia

Velkommen til min blog, hvor jeg deler viden, idéer og inspiration om musik, video og webdesign. Rigtig god læselyst!